Методика навчання англійської мови дітей дошкільного віку
Віттенберг К.Ю.,Швець Т.А.
Надіслав: Швець Тетяна (7 жовтня 2011р.)
Педагогічний факультет :: Кафедра дошкільної освіти
Анотація
Курс "Методика навчання англійської мови дітей дошкільного віку" розроблений для студентів 5 курсу спеціальності "Дошкільна освіта". Містить наступні матеріали: пояснювальну записку, зміст курсу, теми і плани лекційних та практичних занять, модуль самостійної роботи,питання до екзамену,список рекомендованої літератури.
План
Пояснювальна записка
Зміст дисципліни
Теми і плани лекційних занять
Теми і плани практичних занять І модуль
Практичне заняття №1 "Важливість і значення навчання іноземних мов в дошкільному дитинстві"
Практичне заняття №2 "Різні підходи до навчання дошкільників іноземних мов"
Практичне заняття №3 "Методи, прийоми, засоби навчання дітей іноземних мов в дошкільному закладі"
Практичне заняття №4 "Організаційні форми навчання іноземної мови дошкільників"
Практичне заняття №5 "Лексична робота на заняттях з англійської мови"
Практичне заняття №6 "Специфіка навчання дітей дошкільного віку іншомовній лексиці"
Практичне заняття №7 "Формування англомовних фонетичних навичок у дітей дошкільного віку"
Практичне заняття №8 "Особливості навчання дітей англійської звуковимови"
Теми і плани практичних занять ІІ модуль
Практичне заняття №1 "Навчання англомовної лексики в різних вікових групах"
Практичне заняття №2 "Робота над граматичною стороною англійського мовлення дошкільників"
Практичне заняття №3 "Специфіка навчання дошкільників граматичних одиниць"
Практичне заняття №4 "Особливості формування навичок сприймання та розуміння англійської мови дошкіл
Практичне заняття №5 "Навчання дошкільників аудіювання"
Практичне заняття №6 "Різні підходи до навчання діалогічного та монологічного мовлення"
Практичне заняття № 7 "Планування роботи з навчання дітей англійської мови"
Практичне заняття №8 "Спілкування англійською мовою – основна мета навчання англійської мови дітей д
Модуль самостійної роботи
Змістовий модуль №1
Змістовий модуль №2
Питання до екзамену
Рекомендована література
Основна література
Додаткова література
INTERNET – ресурси (Основні Web-сторінки в INTERNET )
Додатки
Додаток 1. Зразок сценарію свята на англійській мові (з використанням англійської мови) в дошкільном
Пояснювальна записка
Метою даного курсу є розкриття перед студентами особливої ролі дошкільного дитинства як сенситивного періоду опанування іноземної мови, ознайомлення їх із завданнями і змістом навчання англійської мови дітей дошкільного віку, з методами і прийомами роботи, викликати інтерес і зацікавленість до теоретичного вивчення проблеми навчання англійської мови в дошкільному віці, навчити творчо використовувати одержані під час навчання теоретичні знання у практичній діяльності, сприяти професійному становленню майбутніх фахівців у галузі дошкільної освіти.
Завдання курсу:
Теоретичні:
- Сформувати у студентів уявлення про особливості навчання іноземної мови дітей дошкільного віку, надати знання про механізми опанування дитиною рідної та іноземної мов.
- Створення умов ґрунтовного засвоєння теоретичних знань та здобуття практичних умінь управління навчально-виховним процесом з іноземної мови в дошкільному закладі;
- Виховання в студентів соціальної активності, намагання керуватися в практичній діяльності принципами загальнолюдської моралі, сумлінного ставлення до професії, прагнення до творчості.
Практичні:
- Сформувати у студентів вміння використовувати теоретичні знання при вирішуванні практичних питань викладання англійської мови у дитячому садку, організації навчання англійської мови у родинному оточенні, спрямовувати свою увагу на творчий пошук в питаннях організації та проведення занять з англійської мови в дошкільному закладі освіти і в умовах сім’ї;
- Сформувати прагнення до міцного усвідомленого засвоєння змісту, організаційних форм і методів навчання англійської мови дітей дошкільного віку;Студент повинен
знати:
теоретичні засади курсу “Методика навчання англійської мови дітей дошкільного віку”, передумови дошкільного навчання іноземних мов, особливості ролі вихователя дошкільного закладу у дошкільній лінгводидактиці, методичні вимоги до проведення заняття з іноземної мови з різними віковими групами дітей, санітарно-гігієнічні вимоги до проведення занять з іноземної мови;
вміти:
планувати та проводити заняття з іноземної мови в дошкільному закладі, здійснювати діагностику розвитку іншомовних мовленнєвих вмінь дітей дошкільного віку, проводити просвітницьку роботу з батьками дітей дошкільного віку з питань навчання дітей іноземних мов.
Міждисциплінарні зв’язки
Опановуючи зазначений перелік знань, умінь і навичок, студенти мають актуалізувати знання з курсів «Загальна педагогіка», «Дошкільна педагогіка”, “Дитяча психологія”, що сприятиме в подальшому формуванню професійної компетентності вихователя ДНЗ у методичному аспекті.
Зміст дисципліни
Історія навчання дітей іноземних мов. Зміст та завдання навчання іноземних мов. Загальна та окремі методики навчання дітей іноземної мови. Психолого-педагогічні та лінгводидактичні засади навчання іноземних мов. Видатні педагоги про періоди, сприятливі для початку навчання дітей іноземних мов: Я.А.Коменський, К.Д.Ушинський, Є.І.Михєєва, У.Вайнрайх, В.Штерн, Л.С.Виготський, О.О.Леонтьєв, Л.В.Щерба. Експериментальні дослідження навчання дітей іноземної мови в ранньому та дошкільному віці: Ж.Роже, В.Леопольд, Н.Імедадзе, Е.Негневицька, та ін.
Загальні принципи навчання іноземних мов. Умови успішного навчання дітей іноземних мов. Основні вимоги до навчання іноземної мови дітей дошкільного віку. Завдання навчання дітей дошкільного віку англійської мови. Зміст навчання. Програми навчання англійської мови в дошкільному закладі. Вимоги програм щодо навчання дітей англійської мови. Показники засвоєння змісту програми в старшій та підготовчий групі дошкільних закладів.
Загальна характеристика й класифікація методів навчання іноземних мов. Наочні методи навчання. Словесні методи. Ігрові методи навчання. Прийоми навчання дітей англійської мови. Прийом безперекладної семантизації. Форми навчання дітей іноземної мови. Вимоги до сучасного заняття. Засоби навчання англійської мови. Мова викладача, вимоги до неї.
Роль вихователя-методиста і завідуючої в організації роботи з іноземної мови в дошкільному закладі. Форми методичної роботи з іноземної мови в дошкільному закладі. Планування роботи з навчання іноземної мови в дошкільному закладі. Форми контролю рівня оволодіння дітьми іноземною мовою. Обладнання педагогічного кабінету з навчання іноземних мов. Робота з організації навчання дітей іноземної мови у відділах (управліннях) освіти. Форми роботи методичних кабінетів. Підвищення кваліфікації вихователів, які проводять навчання дітей іноземної мови. Специфіка інспектування роботи дошкільних закладів з іноземних мов.
Методика навчання дітей звуковимови. Методи навчання фонетики англійської мови. Ігри та вправи на розвиток фонематичного слуху й закріплення звуковимови. Попередження та виправлення фонетичних помилок. Аудіювання як вид мовленнєвої діяльності. Зміст навчання аудіюванню. Особливості сприймання на слух та розуміння англійського мовлення дошкільниками. Етапи роботи над формування навичок сприймання англійського мовлення на слух.
Методика лексичної роботи. Завдання та зміст лексичної роботи в дитячому садку. Тематичний принцип засвоєння лексики. Введення нових слів. Прийоми введення нових слів і речень. Прийоми закріплення нових слів. Роль та місце наочності в збагаченні та закріпленні лексики. Етапи роботи над лексикою.
Методика формування граматичних навичок і вмінь. Закономірності засвоєння граматичних значень іноземної мови дітьми дошкільного віку. Етапи роботи над формуванням граматичних навичок під час навчання іноземної мови. Принципи добору і презентації граматичного матеріалу. Прийоми введення нових граматичних форм і конструкцій. Ігри та вправи на закріплення граматичних форм.
Аудіювання – вид мовленнєвої діяльності, його функції в процесі навчання та спілкування говоріння та аудіювання – дві взаємопов’язані сторони усного мовлення. Зміст навчання аудіюванню іноземної мови. Особливості сприймання на слух та розуміння мовлення дошкільниками. Діалогічне і монологічне мовлення. Завдання і зміст розвитку англійського діалогічного мовлення у дошкільників. Принципи і прийоми навчання діалогу англійською мовою. Види діалогу. Місце діалогу в структурі заняття з англійської мови. Розмова вихователя з дітьми англійською мовою під час заняття. Методичні прийоми розвитку діалогічного мовлення дітей в ході бесіди.
Теми і плани лекційних занять
1. Наукові засади методики навчання іноземних мов в дошкільному закладі.
Історія навчання дітей іноземних мов. Зміст та завдання навчання іноземних мов. Загальна та окремі методики навчання дітей іноземної мови. Психолого-педагогічні та лінгводидактичні засади навчання іноземних мов. Видатні педагоги про періоди, сприятливі для початку навчання дітей іноземних мов: Я.А.Коменський, К.Д.Ушинський, Є.І.Михєєва, У.Вайнрайх, В.Штерн, Л.С.Виготський, О.О.Леонтьєв, Л.В.Щерба. Експериментальні дослідження навчання дітей іноземної мови в ранньому та дошкільному віці: Ж.Роже, В.Леопольд, Н.Імедадзе, Е.Негневицька, та ін.
Перелік літератури:
1.Рогова Г.В. Сахарова. Концепция о специалисте с правом преподавания иностранного языка детям раннего возраста. // Иностранные языки в школе. – 1990. - №6
2.Рязанова И.С. Обучение английскому языку детей младшего возраста. // Иностранные языки в школе. – 1992. - №1
Теми і плани практичних занять І модуль
Практичне заняття №1 "Важливість і значення навчання іноземних мов в дошкільному дитинстві"
Запитання і завдання:
- Обґрунтуйте важливість навчання іноземної мови в дошкільному дитинстві.
- З якого віку доцільно розпочинати навчання? Дайте розгорнуту відповідь, поясніть особливості і умови навчання для кожного вікового періоду.
- Які методики навчання іноземної мови дитини дошкільного віку ви можете назвати? Яка з методик, на ваш погляд, є найбільш ефективною?
- Хто з дослідників займався проблемою раннього навчання іноземних мов?
- Проаналізуйте методичну літературу з навчання іноземної мови дошкільників, складіть анотації розглянутих книг.
- Окресліть вимоги до вчителя англійської мови в ДНЗ з точки зору фахівця та батьків.
Методичні рекомендації: ознайомтесь та вивчіть теоретичний матеріал відповідно до теми. Підготуйтесь до самостійної роботи. Представте груповий проект звертаючи увагу на потреби батьків та індивідуальні особливості дошкільників.
Перелік літератури:
1. А.М. Богуш та ін. Методика розвитку рідної мови і ознайомлення з навколишнім у дошкільному закладі. Київ, 1992
2.Протасова К. Діти і двомовність. //Дитячий садок. - 2003. -№8.- 24с.
3.С.Русова. Розвиток мови дітей. / Дошкільне виховання, 1992. - №2-3
4.Шкваріна Т. Англійська для дошкільнят. – К.: Шк.світ, 2007.-128с.
5.Шкваріна Т. Англійська мова для дітей дошкільного віку: програма, метод. реком.- К.: Шк.світ, 2008. – 112с.
Практичне заняття №2 "Різні підходи до навчання дошкільників іноземних мов"
Запитання і завдання:
- Окресліть психологічні основи навчання дошкільнят іноземній мові.
- Розкрийте сутність навчання дошкільників іноземних мов.
- Які підходи до навчання дошкільників іноземних мов ви знаєте. Виділіть позитивні та негативні аспекти кожного підходу?
- Запропонуйте способи організації дітей на занятті з іноземної мови в ДНЗ.
- Проаналізуйте заняття з іноземної мови для дошкільників. Визначте структуру заняття.
- Запропонуйте варіант заняття для батьків. Використовуючи наочний матеріал, презентуйте уривок заняття з іноземної мови для дошкільників.
Методичні рекомендації: ознайомтесь та вивчіть теоретичний матеріал відповідно до теми. Підготуйтесь до самостійної роботи. Представте фрагмент заняття відповідно загальної структури заняття (вступна, основна, заключна частини), вікових особливостей дітей дошкільного віку. Підготуйте наочний матеріал до фрагменту заняття.
Перелік літератури:
1.Віттенберг К., Білоущенко І. Повний курс англійської мови в ДНЗ (за Базовою програмою розвитку дитини дошкільного віку "Я у Світі"). 1-й рік навчання. - Х.: Основа, 2010. – 384с.
2.Леонтьев А.А. Психологические предпосылки раннего овладения иностранными яыками // Иностранные языки в школе. - №7.
3.Шкваріна Т. Англійська для дошкільнят. – К.: Шк.світ, 2007.-128с.
4.Шкваріна Т. Англійська мова для дітей дошкільного віку: програма, метод. реком.- К.: Шк.світ, 2008. – 112с.
Практичне заняття №3 "Методи, прийоми, засоби навчання дітей іноземних мов в дошкільному закладі"
Запитання і завдання:
- Проаналізувати загальнодидактичні методи, прийоми, навчання дітей, які застосовуються при вивченні англійської мови.
- Назвати специфічні методи та прийоми навчання дошкільників іноземної мови.
- Які засоби навчання іноземної мови у дошкільних закладах ви можете назвати?
- Написати конспект та представити фрагмент заняття з англійської мови для дошкільників з використанням наочного матеріалу.
Методичні рекомендації: ознайомтесь та вивчіть теоретичний матеріал відповідно до теми. Підготуйтесь до самостійної роботи. Представте фрагмент заняття відповідно загальної структури заняття (вступна, основна, заключна частини), вікових особливостей дітей дошкільного віку. Підготуйте наочний матеріал до фрагменту заняття.
Перелік літератури:
1.Рогова Г.В. Сахарова. Концепция о специалисте с правом преподавания иностранного языка детям раннего возраста. // Иностранные языки в школе. – 1990. - №6
2.Рязанова И.С. Обучение английскому языку детей младшего возраста. // Иностранные языки в школе. – 1992. - №1
Практичне заняття №4 "Організаційні форми навчання іноземної мови дошкільників"
Запитання і завдання:
- Які форми організації навчання дітей дошкільного віку ви знаєте? Охарактеризуйте їх.
- Яка з форм організації навчання дошкільників є основною у вивченні іноземної мови? Обґрунтуйте відповідь.
- Які види занять з іноземної мови ви знаєте? Охарактеризуйте кожен вид та доцільність використання.
- Розробіть план – конспект заняття з іноземної мови. Презентуйте уривок з заняття з використанням наочного матеріалу.
Методичні рекомендації: ознайомтесь та вивчіть теоретичний матеріал відповідно до теми. Підготуйтесь до самостійної роботи. Представте фрагмент заняття відповідно загальної структури заняття (вступна, основна, заключна частини), вікових особливостей дітей дошкільного віку. Підготуйте наочний матеріал до фрагменту заняття.
Перелік літератури:
1.Віттенберг К., Білоущенко І. Повний курс англійської мови в ДНЗ (за Базовою програмою розвитку дитини дошкільного віку "Я у Світі"). 1-й рік навчання. - Х.: Основа, 2010. – 384с.
2.Конышева А.В. Английский для малышей: стихи, песни, игры, рифмовки, инсценировки, утренники. – СПб.: КАРО, Мн.: Издательство «Четыре четверти», 2004.- 160с.
3.Миронова В.Г. Открытые уроки и празники на английском языке – Ростов н/Д: «Феникс»,2006.-192с.
4.Поніманська Т.І. Дошкільна педагогіка. Навчальний посібник. – К.: Академвидав, 2006. – С. 272 – 276.
5.Шкваріна Т. Англійська мова для дітей дошкільного віку: програма, метод. реком.- К.: Шк.світ, 2008. – 112с.
6.Шкваріна Т. Англійська мова. Поурочне планування занять.//Палітра педагога. – 2006, №1. – С 16-19.
Практичне заняття №5 "Лексична робота на заняттях з англійської мови"
Запитання і завдання:
- Назвати завдання та зміст лексичної роботи в дитячому садку.
- Розкрити принципи засвоєння лексики.
- Назвіть прийоми введення нового лексичного матеріалу, закріплення лексичних одиниць.
- Визначте роль та місце наочності в збагаченні та закріпленні лексики.
- Представте ігри та наочність для введення нового та закріплення лексичного матеріалу.
Методичні рекомендації: ознайомтесь та вивчіть теоретичний матеріал відповідно до теми. Підготуйтесь до самостійної роботи. Представте дидактичні ігри з використанням наочного та роздаткового матеріалу.
Перелік літератури:
1.Бондаренко В. Вивчаємо англійську // Дошкільне виховання. – 1995. №12
2.Борщенко М. Вивчаємо англійську // Дошкільне виховання. – 1996. - №4
3.Веселова С. Как могли секретный замок открывали /Дошкільник и иностранные языки // Дошкольное воспитание. – 1995. - №1
4.Леонтьев А.А. Психологические предпосылки раннего овладения иностранными языками // Иностранные языки в школе. - №7
5.Панасюк А. Англійській – змалку // Дошкільне виховання. – 1995. - №2
Практичне заняття №6 "Специфіка навчання дітей дошкільного віку іншомовній лексиці"
Запитання та завдання:
- Назвіть етапи роботи над лексикою.
- Розкрийте специфіку роботи над введенням нового лексичного матеріалу.
- Назвіть особливості роботи над закріпленням лексичного матеріалу.
- Представити уривок заняття з англійської мови на закріплення або введення нового лексичного матеріалу.
Методичні рекомендації: ознайомтесь та вивчіть теоретичний матеріал відповідно до теми. Підготуйтесь до самостійної роботи. Представте фрагмент заняття відповідно загальної структури заняття (вступна, основна, заключна частини), вікових особливостей дітей дошкільного віку. Підготуйте наочний матеріал до фрагменту заняття.
Перелік літератури:
1.Бондаренко В. Вивчаємо англійську // Дошкільне виховання. – 1995. - №12
2.Борщенко М. Вивчаємо англійську // Дошкільне виховання. – 1996. - №4
3.Веселова С. Как могли секретный замок открывали /Дошкільник и иностранные языки // Дошкольное воспитание. – 1995. - №1
4.Леонтьев А.А. Психологические предпосылки раннего овладения иностранными языками // Иностранные языки в школе. - №7
5.Панасюк А. Англійській – змалку // Дошкільне виховання. – 1995. - №2
Практичне заняття №7 "Формування англомовних фонетичних навичок у дітей дошкільного віку"
Запитання і завдання:
- Охарактеризуйте специфіку іноземної звуковимови.
- Розкрийте зміст фонетичної компетенції дошкільників при вивчені іноземної мови у перший та другий рік навчання.
- Які методи та прийоми формування фонетичних навичок дошкільнят ви знаєте?
- Зазначте вимоги до вчителя іноземної мови в ДНЗ при формуванні фонетичних навичок дошкільників.
- Підготуйте та презентуйте фонетичну гру або казку для дошкільників.
- Вивчіть 10 віршів англійською мовою для дітей дошкільного віку.
Методичні рекомендації: ознайомтесь та вивчіть теоретичний матеріал відповідно до теми. Підготуйтесь до самостійної роботи. Представте дидактичні ігри з використанням наочного та роздаткового матеріалу. Вивчіть запропоновані вірші та розкажіть на семінарському занятті.
Перелік літератури:
1.Віттенберг К., Білоущенко І. Повний курс англійської мови в ДНЗ (за Базовою програмою розвитку дитини дошкільного віку "Я у Світі"). 1-й рік навчання. - Х.: Основа, 2010. – 384с.
2.Дем’яненко О.Є. Фонетична робота з дітьми старшого дошкільного і молодшого шкільного віку в умовах багатомовності(фрагменти занять і уроків на матеріалі української, російської й англійської мов). – Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2005.-92с.
3.Шишкова И.А., Вербовская М.Е. Английский язик для малышей. Руководство для преподавателей и родителей.-М.:ЗАО «РОСМЭН-ПРЕСС», 2006.-157с.
4.Шкваріна Т. Англійська мова для дітей дошкільного віку: програма, метод. реком.- К.: Шк.світ, 2008. – 112с.
Шкваріна Т. Англійська мова. Поурочне планування занять.//Палітра педагога. – 2006, №1. – С 16-19.
Практичне заняття №8 "Особливості навчання дітей англійської звуковимови"
Запитання та завдання:
- Назвіть особливості навчання дітей звуковимоми.
- Наведіть приклади ігор та вправ на розвиток фонематичного слуху й закріплення звукомивови.
- Охарактеризуйте вимоги до звуковимови вчителя англійської мови в дошкільному закладі.
- Презентуйте вправи та ігри на розвиток фонематичного слуху й закріплення звуковимови.
Методичні рекомендації: ознайомтесь та вивчіть теоретичний матеріал відповідно до теми. Підготуйтесь до самостійної роботи. Представте дидактичні ігри з використанням наочного та роздаткового матеріалу.
Перелік літератури:
1.Рогова Г.В. Сахарова. Концепция о специалисте с правом преподавания иностранного языка детям раннего возраста. // Иностранные языки в школе. – 1990. - №6
2.Рязанова И.С. Обучение английскому языку детей младшего возраста. // Иностранные языки в школе. – 1992. - №1
Теми і плани практичних занять ІІ модуль
Практичне заняття №1 "Навчання англомовної лексики в різних вікових групах"
Запитання і завдання:
- Розкрити значення лексичної роботи з дітьми.
- Підготуйте повідомлення щодо різних способів лексичної роботи з дітьми.
- Підготуйте фрагмент заняття, присвячений лексичній роботі.
Методичні рекомендації: ознайомтесь та вивчіть теоретичний матеріал відповідно до теми. Підготуйтесь до самостійної роботи. Представте фрагмент заняття відповідно загальної структури заняття (вступна, основна, заключна частини), вікових особливостей дітей дошкільного віку. Підготуйте наочний матеріал до фрагменту заняття.
Перелік літератури:
1.Бондаренко В. Вивчаємо англійську // Дошкільне виховання. – 1995. - №12
2.Борщенко М. Вивчаємо англійську // Дошкільне виховання. – 1996. - №4
3.Веселова С. Как могли секретный замок открывали /Дошкільник и иностранные языки // Дошкольное воспитание. – 1995. - №1
4.Леонтьев А.А. Психологические предпосылки раннего овладения иностранными языками // Иностранные языки в школе. - №7
5.Панасюк А. Англійській – змалку // Дошкільне виховання. – 1995. - №2
Практичне заняття №2 "Робота над граматичною стороною англійського мовлення дошкільників"
Запитання і завдання:- Розкрити значення граматичної роботи з дітьми
- Підготуйте повідомлення щодо різних способів граматичної роботи з дітьми
- Підготуйте фрагмент заняття, присвячений граматичній роботі.
Методичні рекомендації: ознайомтесь та вивчіть теоретичний матеріал відповідно до теми. Підготуйтесь до самостійної роботи. Представте фрагмент заняття відповідно загальної структури заняття (вступна, основна, заключна частини), вікових особливостей дітей дошкільного віку. Підготуйте наочний матеріал до фрагменту заняття.
Перелік літератури:
1.Бондаренко В. Вивчаємо англійську // Дошкільне виховання. – 1995. - №12
2.Борщенко М. Вивчаємо англійську // Дошкільне виховання. – 1996. - №4
3.Веселова С. Как могли секретный замок открывали /Дошкільник и иностранные языки // Дошкольное воспитание. – 1995. - №1
4.Леонтьев А.А. Психологические предпосылки раннего овладения иностранными языками // Иностранные языки в школе. - №7
5.Панасюк А. Англійській – змалку // Дошкільне виховання. – 1995. - №2
Практичне заняття №3 "Специфіка навчання дошкільників граматичних одиниць"
Запитання та завдання:
- Розкрийте закономірності засвоєння граматичних одиниць іноземної мови дітьми дошкільного віку.
- Назвіть етапи роботи над формуванням граматичних навичок під час навчання іноземної мови.
- Охарактеризуйте принципи добору і презентації граматичного матеріалу.
- Представте ігри та вправи на закріплення граматичних форм.
Методичні рекомендації: ознайомтесь та вивчіть теоретичний матеріал відповідно до теми. Підготуйтесь до самостійної роботи. Представте дидактичні ігри з використанням наочного та роздаткового матеріалу.
Перелік літератури:
1.Бондаренко В. Вивчаємо англійську // Дошкільне виховання. – 1995. - №12
2.Борщенко М. Вивчаємо англійську // Дошкільне виховання. – 1996. - №4
3.Веселова С. Как могли секретный замок открывали /Дошкільник и иностранные языки // Дошкольное воспитание. – 1995. - №1
4.Леонтьев А.А. Психологические предпосылки раннего овладения иностранными языками // Иностранные языки в школе. - №7
5.Панасюк А. Англійській – змалку // Дошкільне виховання. – 1995. - №2
Практичне заняття №4 "Особливості формування навичок сприймання та розуміння англійської мови дошкіл
Запитання та завдання:
- Розкрийте сутність поняття «аудіювання».
- Розкрийте зміст навчання аудіюванню іноземної мови.
- Охарактеризуйте особливості сприймання на слух та розуміння мовлення дошкільниками.
- Назвіть труднощі аудіювання: фонетичні, лексичні, граматичні.
- Назвіть етапи роботи над формуванням навичок сприймання.
- Представте фрагмент заняття, присвячений розучуванню пісні або вірша.
Методичні рекомендації: ознайомтесь та вивчіть теоретичний матеріал відповідно до теми. Підготуйтесь до самостійної роботи. Представте фрагмент заняття відповідно загальної структури заняття (вступна, основна, заключна частини), вікових особливостей дітей дошкільного віку. Підготуйте наочний матеріал до фрагменту заняття.
Перелік літератури:
1.Бондаренко В. Вивчаємо англійську // Дошкільне виховання. – 1995. - №12 2.Борщенко М. Вивчаємо англійську // Дошкільне виховання. – 1996. - №4
3.Веселова С. Как могли секретный замок открывали /Дошкільник и иностранные языки // Дошкольное воспитание. – 1995. - №1
4.Леонтьев А.А. Психологические предпосылки раннего овладения иностранными языками // Иностранные языки в школе. - №7
5.Панасюк А. Англійській – змалку // Дошкільне виховання. – 1995. - №2
Практичне заняття №5 "Навчання дошкільників аудіювання"
Запитання і завдання:
- Розкрити значення навчання дітей іншомовного аудіювання.
- Підготуйте фрагменти ігор для навчання дітей аудіювання.
- Підготуйте фрагмент заняття з розвитку аудіювання.
Методичні рекомендації: ознайомтесь та вивчіть теоретичний матеріал відповідно до теми. Підготуйтесь до самостійної роботи. Представте фрагмент заняття відповідно загальної структури заняття (вступна, основна, заключна частини), вікових особливостей дітей дошкільного віку. Підготуйте наочний матеріал до фрагменту заняття.
Перелік літератури:
1.Бондаренко В. Вивчаємо англійську // Дошкільне виховання. – 1995. - №12
2.Борщенко М. Вивчаємо англійську // Дошкільне виховання. – 1996. - №4
3.Веселова С. Как могли секретный замок открывали /Дошкільник и иностранные языки // Дошкольное воспитание. – 1995. - №1
4.Леонтьев А.А. Психологические предпосылки раннего овладения иностранными языками // Иностранные языки в школе. - №7
5.Панасюк А. Англійській – змалку // Дошкільне виховання. – 1995. - №2
Практичне заняття №6 "Різні підходи до навчання діалогічного та монологічного мовлення"
Запитання та завдання:
- Розкрийте сутність понять: «діалогічне» та «монологічне» мовлення.
- Охарактеризуйте місце діалогу в структурі заняття з англійської мови.
- Назвіть методичні прийоми розвитку діалогічного мовлення дітей в ході бесіди.
- Представте ігрові ситуації, вправи на розвиток англійського діалогічного та монологічного мовлення дошкільників.
Методичні рекомендації: ознайомтесь та вивчіть теоретичний матеріал відповідно до теми. Підготуйтесь до самостійної роботи. Представте дидактичні ігри з використанням наочного та роздаткового матеріалу.
Перелік літератури:
1.Бондаренко В. Вивчаємо англійську // Дошкільне виховання. – 1995. - №12
2.Борщенко М. Вивчаємо англійську // Дошкільне виховання. – 1996. - №4
3.Веселова С. Как могли секретный замок открывали /Дошкільник и иностранные языки // Дошкольное воспитание. – 1995. - №1
4.Леонтьев А.А. Психологические предпосылки раннего овладения иностранными языками // Иностранные языки в школе. - №7
5.Панасюк А. Англійській – змалку // Дошкільне виховання. – 1995. - №2
Практичне заняття № 7 "Планування роботи з навчання дітей англійської мови"
Запитання та завдання:
- Назвіть види планування.
- Охарактеризуйте принципи, якими керується вчитель англійської мови в дошкільному закладі, при плануванні роботи з дошкільниками.
- Окресліть вимоги до вибору навчального матеріалу при плануванні роботи.
- Представте перспективний план на півроку для навчання дітей дошкільного віку.
Методичні рекомендації: ознайомтесь та вивчіть теоретичний матеріал відповідно до теми. Підготуйтесь до самостійної роботи. Представте перспективний план розроблений самостійно, за зразок , можна використати програму Шкваріна Т. Англійська мова для дітей дошкільного віку: програма, метод. реком.- К.: Шк.світ, 2008. – 112с..
Перелік літератури:
1.Віттенберг К., Білоущенко І. Повний курс англійської мови в ДНЗ (за Базовою програмою розвитку дитини дошкільного віку "Я у Світі"). 1-й рік навчання. - Х.: Основа, 2010. – 384с.
2.Шишкова И.А., Вербовская М.Е. Английский язик для малышей. Руководство для преподавателей и родителей.-М.:ЗАО «РОСМЭН-ПРЕСС», 2006.-157с.
3.Шкваріна Т. Англійська мова для дітей дошкільного віку: програма, метод. реком.- К.: Шк.світ, 2008. – 112с.
4.Шкваріна Т. Англійська мова. Поурочне планування занять.//Палітра педагога. – 2006, №1. – С 16-19.
Практичне заняття №8 "Спілкування англійською мовою – основна мета навчання англійської мови дітей д
Запитання і завдання:
- Підготуйте фрагменти заняття з розвитку навичок говоріння.
- Складіть конспект заняття з англійської мови в одній з вікових груп.
- Виконайте письмовий аналіз заняття з англійської мови в ДНЗ.
Методичні рекомендації: ознайомтесь та вивчіть теоретичний матеріал відповідно до теми. Підготуйтесь до самостійної роботи. Представте фрагмент заняття відповідно загальної структури заняття (вступна, основна, заключна частини), вікових особливостей дітей дошкільного віку. Підготуйте наочний матеріал до фрагменту заняття.
Перелік літератури:
1.Бондаренко В. Вивчаємо англійську // Дошкільне виховання. – 1995. - №12
2.Борщенко М. Вивчаємо англійську // Дошкільне виховання. – 1996. - №4
3.Веселова С. Как могли секретный замок открывали /Дошкільник и иностранные языки // Дошкольное воспитание. – 1995. - №1
4.Леонтьев А.А. Психологические предпосылки раннего овладения иностранными языками // Иностранные языки в школе. - №7
5.Панасюк А. Англійській – змалку // Дошкільне виховання. – 1995. - №2
Модуль самостійної роботи
Змістовий модуль №1
Індивідуальні завдання:
1. Підготуйте реферат на одну з тем:
- Розвиток мовлення дитини дошкільного віку
- Особливості мовленнєвого розвитку дитини в білінгвальному оточенні
- Роль батьків у навчанні дитини іноземної мови
- Позитивний вплив іноземної мови на розвиток дошкільника
- Спільна робота дитячого садка та сім’ї у навчанні дитини іноземної мови
2. Підготуйте теку з практичними матеріалами для занять з дітьми дошкільного віку іноземною мовою (словник слів та граматичних структур, вірші та пісні відповідно до тем: давайте познайомимось, моя сім’я, тварини та птахи, їжа, у магазині, іграшки, тіло людини, будинок, пори року, одяг ).
Групове завдання:
Представити проект:
Розгорнутий план-конспект заняття з англійської мови для дітей дошкільного віку (зазначте вік дітей і рік вивчення).
Методичні рекомендації: вивчіть та законспектуйте окреслений теоретичний матеріал. Підготуйте дидактичну папку із лексичним та граматичним матеріалом з іноземної мови. Папка повинна містити: лексичні одиниці, вірші до кожної з тем, граматичні конструкції.
Змістовий модуль №2
Індивідуальні завдання:
1. Підготуйте реферат на одну з тем:
- Навчання іноземної мови з народження
- Навчання двох іноземних мов одночасно
- Явище білінгвізму і можливість його використання в навчанні іноземних мов
- Дидактичні умови успішного навчання дошкільників іноземної мови в дошкільному закладі
- Навчання іноземних мов дітей раннього віку у закладах суспільного виховання.
2. Представте сценарій свята на англійській мові (з використанням англійської мови) в дошкільному закладі.
Групове завдання:
Представити проект:
Перспективний план роботи на рік для навчання дітей англійської мови.
Методичні рекомендації: вивчіть та законспектуйте окреслений теоретичний матеріал. Підготуйте сценарій свята з використанням лексики англійської мови: Представте перспективний план розроблений самостійно, за зразок , можна використати програму Шкваріна Т. Англійська мова для дітей дошкільного віку: програма, метод. реком.- К.: Шк.світ, 2008. – 112с.
Питання до екзамену
1. Зміст мета і завдання дошкільного навчання англійської мови.
2. Психолого-педагогічні та лінгводидактичні засади дошкільного навчання іноземних мов..
3. Загальні принципи навчання іноземних мов. Умови успішного навчання.
4. Навчальні програми дошкільного навчання англійської мови Показники засвоєння дитиною змісту програми в старшій дошкільних закладів.
5. Методичні позиції щодо віку дитини, з якого слід починати навчання англійської мови.
6. Методи дошкільного навчання англійської мови.
7. Основні форми навчання дошкільників англійської мови у ДНЗ та родинному оточенні.
8. Явище білінгвізму та його значення для дошкільного навчання англійської мови.
9. Організоване заняття з англійської мови в ДНЗ. Вимоги до сучасного заняття з іноземних мов.
10. Засоби навчання дошкільників англійської мови. Вимоги до англійського мовлення викладача.
11. Дитина дошкільного віку як суб’єкт навчання, виховання, освіти і розвитку засобами іноземної мови.
12. Планування роботи з навчання іноземної мови в дошкільному навчальному закладі.
13. Специфіка контролю рівня оволодіння дітьми іноземною мовою у ДНЗ.
14. Специфіка фонетичної роботи у різних вікових групах.
15. Методика навчання дітей англійської звуковимови.
16. Методика лексичної роботи в дитячому садку. Завдання та зміст лексичної роботи з дошкільниками.
17. Тематичний принцип засвоєння лексики дошкільниками. Прийоми введення та закріплення нових слів і речень. Етапи лексичної роботи з дітьми.
18. Закономірності засвоєння дітьми дошкільного віку граматичних значень іноземної мови. Методика формування англомовних граматичних навичок і вмінь.
19. Етапи роботи над формуванням граматичних навичок дитини під час навчання іноземної мови. Принципи добору і презентації граматичного матеріалу. Прийоми введення нових граматичних форм і конструкцій.
20. Особливості сприймання на слух та розуміння англійського мовлення дошкільниками. Робота з формування навичок сприймання англійського мовлення на слух.
21. Розвиток у дошкільників навичок іншомовного говоріння.
22. Діалогічне і монологічне мовлення. Завдання і зміст розвитку англійського діалогічного мовлення у дошкільників.
23. Методика вивчення малих літературних творів (пісень, віршів, римовок). Їх роль і місце у навчанні дітей англійської мови.
24. Вимоги до особистісних та професійних якостей вчителя дошкільного навчання англійської мови.
25. Типи організованих занять з англійської мови у дошкільному навчальному закладі.
26. Специфіка використання гри у дошкільному навчанні англійської мови. Спеціальні дидактичні ігри для навчання дітей іноземних мов. Їх види і особливості використання.
27. Особливості навчання іноземної мови дітей у групах раннього віку.
28. Залучення батьків до співпраці у сфері навчання дитини англійської мови.
29. Характеристика різних способів навчання іноземної мови в дошкільному дитинстві.
Основна література
1.Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі»/Наук. кер. та заг. ред. О.Л. Кононко. – 3-тє вид., випр. – К.: Світич, 2009. – 430с.
2.Віттенберг К., Білоущенко І. Повний курс англійської мови в ДНЗ (за Базовою програмою розвитку дитини дошкільного віку "Я у Світі"). 1-й рік навчання. - Х.: Основа, 2010. – 384с.
3.Рогова Г.В. Сахарова. Концепция о специалисте с правом преподавания иностранного языка детям раннего возраста. // Иностранные языки в школе. – 1990. - №6
4.Рязанова И.С. Обучение английскому языку детей младшего возраста. // Иностранные языки в школе. – 1992. - №1
5.Старжинская Н. Дошкольное детство: усвоение родного и второго языка // Дошкольное воспитание. – 1991. - №10
6.Федоренко Л.П. закономерности усвоения родной речи. – Москва 1984. – 158с.
7.Шкваріна Т. Англійська мова для дітей дошкільного віку: програма, метод. реком.- К.: Шк.світ, 2008. – 112с.
Додаткова література
1.Дем’яненко О.Є. Фонетична робота з дітьми старшого дошкільного і молодшого шкільного віку в умовах багатомовності(фрагменти занять і уроків на матеріалі української, російської й англійської мов). – Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2005.-92с.
2.Е. Тихеева Развитие речи детей. - Москва. – 1981. – 112с.
3.Шебедина В.В. Обучение английской разговорной речи в детском саду // Иностранные языки в школе. – 1997. - №2
4.Шишкова И.А., Вербовская М.Е. Английский язик для малышей. Руководство для преподавателей и родителей.-М.:ЗАО «РОСМЭН-ПРЕСС», 2006.-157с.
5.Шкваріна Т. Англійська мова для дітей дошкільного віку: програма, метод. реком.- К.: Шк.світ, 2008. – 112с.
INTERNET – ресурси (Основні Web-сторінки в INTERNET )
1.Лінгвістична школа для малюків http://poliglotik.ucoz.ru/
2.Раннє навчання іноземних мов http://www.solnet.ee/parents/pp_000.html
3.Англійська мова дітям http://www.bilingual.ru/
4.Англійська мова для маленьких учнів http://kinder-english.narod.ru/
Додаток 1. Зразок сценарію свята на англійській мові (з використанням англійської мови) в дошкільном
Свято «Зустріч з англійською королевою»
Попередня робота. Знайомство дітей дошкільного віку з англійською культурою, мовою; вивчення віршів на англійській мові.
Обладнання: декорації для музичної зали, костюми королеви, англійців, аудіо записи пісень, фонограми, мольберти, фломастери
Хід свята
В: Good morning! Ми ради вас вітати на нашому святі. Сьогодні ми вирушаємо до англійської країни
(з’являються «англійці» під музичний акомпанемент)
А1: Good morning!
Good morning!
Good morning to you!
Good morning!
Good morning!
We are glad to see you!
А2: Ми розмовляємо по англійські,
Hello – вітання по англійські,
Ми завітали до вас по товариські,
Давайте разом танцювати,
І радість навколо дарувати!
В: Друзі, давайте всі разом привітаймося з гостями.
Д: Hello!
В: Та ми вміємо не тільки танцювати, а й співати.
Пісня «Make a circle»
Make a circle big, big, big!
Small, small, small!
Big, big, big!
Make a circle small, small, small!
Hello, hello, hello!
Make a circle round and round,
Round and round,
Round and round,
Make a circle round and round,
Hello, hello, hello!
Make a circle up, up, up,
Down, down, down,
Up, up, up!
Make a circle down, down, down,
Now, sit down.
В: Наші діти також можуть і співати і розмовляти на англійській мові. А вас ми запрошуємо приєднатись до нас («англійці» сідають на місце)
Звучить музика, до зали входить королева
К: Я – англійська королева
Miss Queen – моє ім’я,
У ніг моїх країна вся,
Мене і люблять, і поважають,
І по англійські восхваляють.
К: Hello! Чула я про подорож вашу. І пограти хочу з вами, побачити, що ви знаєте про величну країну Англію.
Гра «Зоопарк»
Потрібно 2 команди.
Діти називають тварин на англійській мові, хто назве більше та команда і переможе.
К: Ви дійсно молодці, а чи вмієте ви танцювати як мої друзі?
Танок «Хлопчиків англійців»
В: Та ми вміємо і покажемо, правда діти ?
Д: Так!
Пісня – зарядка «My toes»
My toes, My knees,
My shoulder, my head,
My toes, My knees,
My shoulder, my head
Let’s step you feet,
And clap your hands.
My toes, My knees,
My shoulder, my head,
My toes, My knees,
My shoulder, my head
Let’s step you feet,
And clap your hands.
К: Багато художників писали мої портрети. А чи зможете ви намалювати мій портрет?
В: А давайте перевіримо.
Конкурс «Портрет королеви»
В : І малювати, і грати, і співати, і танцювати та навіть говорити по англійські ми вміємо!
К: Так дійсно, тепер я знаю напевно, що діти у вашому садочку вміють співати і говорити на англійській мові. І я обов’язково завітаю до вас ще.
В: Добре, ми будемо дуже раді пограти разом з вами та поспівати, чи не так діти?
Д: Yes, of course!
Заключна пісня – танок
If you are happy, happy, happy,
And you know it,
Clap you hands, clap your hands,
If you’re happy happy, happy,
clap your hands, clap your hands,
If you’re happy happy, happy,
clap your hands, clap your hands,
If you’re happy, happy, happy,
clap your hands, clap your hands,
If you are happy, happy, happy,
And you know it, Clap you hands!