І семестр
Тема 1: Поняття про техніку диригування.
Завдання:
1. Постановка диригентського апарату.
2. Загальні принципи диригентських схем.
3. Прийоми початку та закінчення диригентського виконання.
4. Функції правої руки.
5. Функції лівої руки.
Література:
1. Андреева Л. Методика преподавания хорового дирижирования. – М.: Музыка, 1969. – С. 7-10.
2. Канерштейн М. Вопросы дирижирования. – М.: Музыка, 1965.
3. Иванов – Радкевич А. Пособие для начинающих дирижеров. – М.: Музыка, 1977.
4. Романовский Н.В. Хоровой словарь. – 3-е изд. – Л.,1980
Тема 2: Диригування у розмірі 3/4, 2/4.
Завдання:
1. Диригування у розмірі 3/4 у помірному темпі.
2. Звуковеденні легато та динаміці піано.
3. Показ вступів на першу, другу та третю долі такту на початку та середині твору.
4. Диригування в дводольному розмірі у помірному темпі у характері легато і нон-легато при динаміці p, mp, f.
5. Прийоми зняття окремих партій і всього хору на різні долі та його частин
Література:
1. Дмитриєвський Г. Хорознавство і керування хором. – К.: Державне видавництво образотворчого мистецтва і музичної літератури УСРС, 1961. – С. 53 – 57.
2. Кан Є. Елементи диригування. – Л.: Музика, 1980.
3. Ольхов А. Питання теорії диригентської техніки. – Л.: Музика, 1979.
ІІ семестр
Тема 3: Засоби музичної виразності у диригентському жесті.
Завдання:
1. Поділ музичного твору на частини: фрази, речення, періоди, частини.
2. Планування виразності диригентського жесту.
3. Фразування – як засіб музичної виразності.
4. Змінні динамічні відтінки.
Література:
1. Андреева Л. Методика преподавания хорового дирижирования. – М.: Музыка, 1969. – С. 15-20.
2. Иванов – Радкевич А. Пособие для начинающих дирижеров. – М.: Музыка, 1977. – С. 12-20.
3. Маталаев Л. Основы дирижерской техники. – М.: Советский композитор, 1986.
4. Романовский Н.В. Хоровой словарь. – 3-е изд. – Л.,1980
Тема 4: Диригування у розмірі 4/4 у помірних темпах.
Завдання:
1. Чотиридольна схема та показ вступів на повні долі такту.
2. Диригування в розмірі 4/4 у помірному, помірно-швидкому темпах, звуковедення легато і нон-легато.
3. Прийоми зняття повних долей чотиридольного розміру.
Літеатура:
1. Дмитрієвський Г. Хорознавство і керування хором. – К.: Державне видавництво образотворчого мистецтва і музичної літератури УРСР, 1961. – С. 66-72.
2. Канерштейн М. Вопросы дирижирования. – М.: Музыка, 1972.
3. Кан Є. Елементи диригування. – М.: Советский композитор, 1980.
4. Маталаев Л. Основы дирижерской техники. – М.: Советский композитор, 1986.
ІІІ семестр
Тема 5: Поглиблення знань і удосконалювання навичок диригування, надбаних на першому курсі.
Завдання:
1. Диригування у розмірі 2/4, 3/4 різними темповими і динамічними показниками.
2. Диригування у розмірі 4/4 у повільних темпах на “чотири”, у швидких на “два”.
3. Дроблений вступ.
Література:
1. Андреева Л. Методика преподавания хорового дирижирования. – М.: Музыка, 1969. – С. 69-72.
2. Колесса М. Основи техніки диригування. – К.: Музична Україна, 1981. – С. 18-19.
3. Розумний І. Практичний посібник з диригування. – К.: .: Державне видавництво образотворчого мистецтва і музичної літератури УРСР, 1959. – С. 6-9.
4. Романовский Н.В. Хоровой словарь. – 3-е изд. – Л.,1980.
Тема 6: Диригування у шестидольному розмірі.
Завдання:
1. Схеми диригування.
2. Диригування у розмірі 6/4 у повільних темпах на “шість”.
3. Диригування у розмірі 6/8 та 6/4 у швидких темпах на “два”.
Література:
1. Конерштейн М. Вопросы дирижирования. – М.: Музыка, 1965. – 13-15 с.
2. Ольхов А. Теоретические основы дирижерской техники. – Л., 1984.
3. Соколов В. Работа с хором. – М.: Музыка, 1967.- 90-91 с.
IV семестр
Тема 7: Диригування дев’ятидольних розмірів.
Завдання:
1. Сема диригування дев’ятидольних розмірів у повільних темпах на “дев’ять”.
2. Диригування у розмірі 9/8 чи 9/4 у швидких темпах на “три”.
3. Хорові твори з солістом.
4. Техніка виконання акцентів на різні долі такту.
Література:
1. Андреева Л. Методика преподавания хорового дирижирования. – М.: Музыка, 1969. – С. 73-78.
2. Разумний І. Практичний посібник з диригування. – К.: Державне видавництво образотворчого мистецтва і музичної літератури УРСР, 1959. – С. 34-36.
3. Колесса М. Основы техники дирижирования. – К.: Музична Україна, 1981. – С. 15-19.
Тема 8: Незалежний рух кожної руки відповідно ритмічному малюнку хорової партії.
Завдання:
1. Незалежний рух правої руки для партій альтів і басів.
2. Незалежний рух лівої руки для партій тенорів і сопрано.
3. Вдосконалення показу дробленого вступу.
4. Функції лівої і правої руки.
Література:
1. Андреева Л. Методика преподавания хорового дирижирования. – М.: Музыка, 1969. – С. 24-25.
2. Колесса М. Основи техніки диригування. – К.: Музична Україна, 1981. – С. 20-23.
3. Канерштейн М. Вопросы дирижирования. – М.: Музыка, 1965. – С. 16-19.
V семестр
Тема 9: Диригування дванадцятидольних розмірів.
Завдання:
1. Схема диригування 12-тидольних розмірів.
2. Диригування у розмірі 12/8, 12/4 у повільних темпах на “дванадцять”.
3. Диригування у розмірі 12/8 у швидких темпах на “чотири”.
Література:
1. Ольхов А. Теоретические основы дирижерской техники. – Л., 1987.
2. Маталаев Л. Основы дирижерской техники. – М.: Советский композитор, 1986.
3. Кан Є. Елементи диригування. – Л.: Музыка, 1980.
Тема 10: Диригування 5-тидольних розмірів на “п’ять”.
Завдання:
1. Схема диригування 5-тидольних розмірів.
2. Диригування у розмірі 5/8, 5/4 на “п’ять” у поділенні 2+3.
3. Диригування 5-тидольних розмірів на “п’ять” у поділенні 3+2
Література:
1. Иванов – Радкевич А. О воспитании дирижера. – М.: Музыка, 1969.
2. Колесса М. Основы техники дирижирования. – К.: Музична Україна, 1973.
3. Поляков О. Язык дирижирования. – К.: Музична Україна, 1987.
VI семестр
Тема 11. Диригування у розмірі 3/2, 2/2.
Завдання:
1. Схема диригування у розмірі 3/2.
2. Схема диригування у розмірі 2/2.
3. Робота над інтерпретацією вивчаємих хорових творів за допомогою більш виразного диригентського жесту.
4. Змінна динаміка. Агогіка.
Література:
1. Колеса М. Основи техніки диригування. – К.: Музична Україна, 1981.
2. Конерштейн М. Вопросы дирижирования. – М.: Музыка, 1965.
3. Дмітрієвський Г. Хорознавство і керування хором. – К.: Державне видавництво образотворчого мистецтва і музичної літератури УРСР, 1961.
Тема 12. Диригування творів з елементами поліфонії.
Завдання::
1. Ознайомлення із основними принципами диригування поліфонічних творів.
2. Диригування творів з імітаціями в різних хорових партіях.
3. Диригування творів, написаних у вигляді канону.
Література:
1. Дмітрієвський Г. Хорознавство і керування хором. – К.: Державне видавництво образотворчого мистецтва УРСР, 1961.
2. Пігров К. Керування хором. – К.: Мистецтво, 1965.
3. Романовский Н.В. Хоровой словарь. – 3-е изд. – Л.,1980.
4. Чесноков П. Хор и управление им. – М.: Музгиз, 1952.
VII семестр
Тема 13. Диригування семидольних розмірів. Виконання хорових партитур у дворядковому викладенні (однорідні, мішані хори).
Завдання:
1. Схема диригування семидольного розміру.
2. Засвоїти структуру утворення складних мішаних розмірів та прийомів їх тактування.
3. Основні принципи зміни характеру диригентських жестів в залежності від характеру частин хорового твору.
4. Опанування диригентських прийомів показу лівою рукою корекції ансамблю, строю і динамічних змін.
5. Виконання хорових партитур однорідних хорів без супроводу (жіночого, чоловічого, дитячого).
Література:
1. Курс читання партитур. / упор. В.Полтавцев, С.Свєтозаров. – ч. І, ІІ.
2. Ольхов А. Теоретичні основи диригентської техніки.- Л., 1984.
3. Перунов. Хрестоматія з читання партитур. – К.: Мистецтво, 1963.
VIIІ семестр
Тема 14. Диригування творів у розмірі 12/4. Виконання хорових партитур у трирядковому викладенні хорової партитури (однорідні та мішані хори).
Завдання:
1. Схема диригування у розмірі 12/4.
2. Засвоєння структури утворення складного 12/4 розміру.
3. Музично-теоретичний, вокально-хоровий, виконавський аналіз твору.
4. Виконання хорових партитур у трирядковому викладенні.
Література:
1. Иванов – Радкевич А. О воспитании дирижера. – М.: Музыка, 1969.
2. Колесса М. Основы техники дирижирования. – К.: Музична Україна, 1973.
3. Поляков О. Язык дирижирования. – К.: Музична Україна, 1987.
Тема 15. Вивчення хорових творів великої форми: (частин з кантат, опер, ораторій, хорових концертів). Виконання на фортепіано хорових партитур у чотирирядковому викладі.
Завдання:
1. Підготовка до розучування творів великої форми (лібрето, прослухування цілком).
2. Специфіка розучування хорових творів великої форми.
3. Підготовка твору до творчого конкурсу ДЕК бакалавр.
4. Виконання хорових партитур однорідних хорів у чотирьохрядковому викладенні.
Література:
1. Архангельський. Хорові концерти
2. Оперні хори. Хрестоматія з хорового диригування. / упор. В.Попов. – М., 1964.
3. Хорові сцени з опер українських композиторів кінця ХІХ – початку ХХ ст. / упор. І.Шилова. – К.: Музична Україна, 1991.
4. Хрестоматія з читання хорових партитур. / упор. В.Полтавцев, С.Светозаров. – К.: Музична Україна, 1987.
5. Хрестоматія з читання партитур. / упор. М.Шелков. – Л., 1963
6. Школа хорового співу. / упор. В.Соколов, В.Попов, Л.Аляб’єв. – М., 1978.
ІХ семестр
Тема 15. Початковий етап підготовки екзаменаційної програми.
Завдання:
1. Вибір хорових творів до Державного іспиту.
2. Технічне засвоєння диригування хоровими партитурами.
Література:
1. Андреева Л. Методика преподавания хорового дирижирования. – М.: Музыка, 1969.
2. Верикінський М. Вибрані твори. т. IV. Хори та пісні. – К.: Музична Україна, 1981.
3. Верьовка Г. Вибрані хорові твори. – К.: Музична Україна, 1986.
4. Жуковський Г. Хорові твори. – К.: Музична Україна, 1985.
5. Егоров А. Теория и практика работы с хором. – М.: Музыка, 1957.
6. Ермиаш О. Практические советы по дирижированию. – М.: Музыка, 1964.
7. Колеса М. Вибрані хорові твори. - К.: Музична Україна, 1983.
8. Лисенко М. Хорові твори та вокальні ансамблі на вірші Т.Шевченка. - К.: Музична Україна, 1983.
Тема 16. Етапи підготовки програми з хором.
Завдання:
1. Удосконалення якості диригентського жесту задля максимальної чіткості взаєморозуміння з хором.
Література:
1. Верикінський М. Вибрані твори. т. IV. Хори та пісні. – К.: Музична Україна, 1981.
2. Верьовка Г. Вибрані хорові твори. – К.: Музична Україна, 1986.
3. Жуковський Г. Хорові твори. – К.: Музична Україна, 1985.
4. Егоров А. Теория и практика работы с хором. – М.: Музыка, 1957.